Av: Martin Farstad Borg i TCBF-redaksjonen

En drøm født på kjøkkenet
Historien til Hogna Brygg begynte, som hos mange andre, med ivrig hjemmebrygging på eget kjøkken. Ambisjonen var å skape smakfulle, humledrevne øl med fruktige toner, utforske fatlagrede stouts og “glemte” klassiske ølstiler – og ikke minst våge seg på eksperimentelle varianter for et stadig mer ølinteressert publikum.
Siden oppstarten har gjengen i Hogna vært tidlig ute med å bokse ølet sitt (for bedre kvalitet og miljøhensyn) og har vunnet anerkjennelse langt utenfor lokalmiljøet. Blant annet stakk de av med Sparebank1 SMN sin Bærekraftspris i 2021 under Trøndersk Matfestival. Bryggeriet holder til på Kotsøy i Trøndelag, et lite sted med knappe 20 hus, en vindusfabrikk og én bensinstasjon – men engasjementet er stort, og mottoet like ambisiøst:
«Det beste ølet er ikke brygget ennå!»

Møt Mike Malott: Fra Oregon via Skottland til Norge
Under årets Trondheim Craft Beer Festival fikk vi en innsiktsfull workshop og et intervju med Hogna-brygger Mike Malott. Opprinnelig fra Oregon på USAs vestkyst, der håndverksøl har stått sterkt siden tidlig på 80-tallet, oppdaget Mike brygging allerede som 16-åring. Fascinasjonen vokste, og han utdannet seg videre i brygging både ved Oregon State University og Harriot-Watt i Skottland, før han tok turen til Norge.

«Det er noe spesielt med norsk craft beer nå – det minner meg om 80-tallets amerikanske ølrevolusjon. Folk finner nye tanker, ingredienser og teknikker omtrent hver uke!»– Mike Malott
Gjennom jobber i ulike norske bryggerier, blant annet fem år i Røros-området, fant Mike veien til Hogna Brygg for drøyt 3,5 år siden. Samarbeidet førte til en rekke kreative ølprosjekter, deriblant nye juleøl som gjorde rent bord i nasjonale kåringer.
Imperial Stout på Nitro og nye smaksdimensjoner
I workshopen under TCBF presenterte Mike en spesialversjon av en av Hognas populære Imperial Stouts. Den var nitrogenbehandlet (nitro) og tilsatt både kakaonibs, Madagaskar-vanilje og en dose hazelnuts. Vaniljen ble lagt i bourbon, noe som ga ekstra dybde og aroma. Nitro-effekten skapte et kremaktig skumlag og en unik serveringsopplevelse.

«Vaniljen har hundrevis av aromastoffer, som både gir kompleks smak og ‘runder av’ ølet. Hazelnuts kommer fram særlig på duften når ølet er blitt litt varmere.»– Mike Malott

Resultatet var en mektig, smaksrik stout med subtile nøttenoter og silkemyk munnfølelse. Mike fortalte også hvordan Hogna stadig søker nye idéer, inkludert å teste eksotiske råvarer (som cashew-frukt i surøl) – alt for å gi publikum en ‘wow’-opplevelse.
Samspill og nye steg
Mike fortalte at en stor del av gleden ved å brygge i Norge, og spesielt i Trøndelag, ligger i det inkluderende miljøet:
«Hele bransjen her deler kunnskap og råvarer, og vi kjører ‘bryggernes rundebord’ jevnlig. Det er fantastisk å se hvor støttende kollegene er.»
Selv om Mike nå forlater Hogna Brygg for å flytte nærmere Trondheim, er båndene sterke:
«Folkene hos Hogna er noe av det mest jordnære jeg har møtt. Drømmen deres har skapt et unikt ølmiljø i Kotsøy – midt i ingenting, men du kan finne en Imperial Stout i verdensklasse der!»

Trondheim Craft Beer Festival – en viktig arena
Ifølge Mike er Trondheim Craft Beer Festival et høydepunkt for både bryggere og ølelskere. Festivalen lar håndverksbryggere dele sine nyeste kreasjoner og gir publikum en sjelden mulighet til å smake bredden av norsk og internasjonal ølkultur.
«Festivaler som TCBF er helt nødvendige for å fortsette gastronomireisen i Trondheim. Her møtes vi alle, deler ideer, og publikum får en smak av hva håndverksøl virkelig kan være!»
Oppsummering
Hogna Brygg er et sterkt symbol på hvordan håndverksøl kan vokse frem nærmest hvor som helst – selv i ei lita bygd på trøndersk bygdejord. Gjengen i Kotsøy har vist at “det beste ølet ikke er brygget ennå,” og med bidrag fra dedikerte bryggere som Mike Malott har de løftet nivået gang på gang. Gjennom samarbeid, innovasjon og festivalscener som Trondheim Craft Beer Festival fortsetter Hogna Brygg å sette nye smaksstandarder og inspirere både publikum og bransjekolleger.
Tekst & Foto: Martin Farstad Borg
Comments