Hvordan en håndverksølfestival blir til -
Ukentlige e-poster til bryggerier, fastlåste tappeplaner, ferske øl som ikke er tappet ennå: Det er mye som skal på plass før dørene åpnes.

For hver smaksprøve du tar under Trondheim Craft Beer Festival, ligger det timesvis med planlegging, logistikk og rigging i forkant. Festivalgründer Tommy Holen Helland beskriver en heftig periode med ukentlige telefoner til bryggerier, forsikringssjekk og koordinering med Lager11-personalet.
– “Det kan være ganske travelt, spesielt siden høsten er en travel tid for bryggerier. Vi ønsker jo å servere ølet ferskest mulig. Men da må ølet faktisk være brygget og tappet før festivalen,” forklarer Tommy.
En annen side ved logistikkoppgaven er å sikre at alle bryggeriene får plass til utstyret sitt, enten det er fat, kraner eller egne stands. Festivalens intime atmosfære handler mye om riktig antall bryggerier: akkurat nok til å skape bredde, men ikke så mange at det blir kaotisk.
– “Jeg prøver å holde en jevn dialog med alle jeg inviterer, og importørene i tillegg. På den måten kan vi planlegge best mulig. Men selvfølgelig dukker det alltid opp overraskelser underveis,” sier han med et smil.
For Tommy er alle disse utfordringene verdt det, spesielt når han ser gleden til publikum som smaker øl de aldri har prøvd før, eller får en prat med bryggeren de beundrer.
Bak en god festivalopplevelse ligger det altså et hav av forberedelser. Men nettopp i dette forarbeidet ligger mye av magien: Å skape en arena der alt er lagt til rette for at folk kan oppdage nye favoritter og knytte kontakt med bryggere fra både fjern og nær.
Comentarios